Eerdere concerten
Bekijk hier een overzicht van alle projecten die we de afgelopen jaren hebben gezongen.
2019
In freezing winter night
Kerst – warmte, magie, kindeke teer. Menig componist kon het niet laten en schreef kerstmuziek waar de honing vanaf druipt. Sinds de twintigste eeuw kan dat eigenlijk niet meer; serieuze muziek mocht niet langer mierzoet zijn. In dit kerstconcert van het VU-Kamerkoor laten drie componisten – Distler, Britten en Poulenc – horen dat er ook andere manieren zijn om om te gaan met dat o zo bekende verhaal.
Distler – Weihnachtsgeschichte
Poulenc – Quatre Motets pour le Temps de Noël
Britten – Ceremony of Carols & A Hymn to the Virgin
2019
Famous Last Words
Een eeuwenoude legende vertelt hoe de zwaan haar leven lang zwijgt, maar vlak voor ze sterft nog één prachtig lied zingt. Op 6 en 7 april zingt het VU-Kamerkoor o.l.v. Krista Audere de zwanenzang van componisten door de eeuwen heen. Een divers programma, met muziek waaraan componisten in de allerlaatste fase van hun leven werkten, soms zelfs nog tot op hun sterfbed.
Gibbons – The Silver Swan
Gesualdo – Madrigali libro sesto
Nr. 2 Belta, poi che t’assenti
Nr. 17 Moro, lasso, al mio duolo
Schütz – Schwanengesang
Nr. 12 Jauchzet dem Herren alle Welt
Nr. 13 Meine Seele erhebt den Herren
Bach – Vor deinen Thron tret’ ich hiermit
Bach – Fuga XIV (onvoltooid)
Mozart – Ave verum corpus
Schubert – Schwanengesang (sopraan, piano)
Nr. 13 Der Doppelgänger
Schubert – Winterreise
Nr. 1 Gute Nacht
Nr. 21 Das Wirtshaus
Mendelssohn – 3 Motetten, Op. 69
Nr. 1 Nunc Dimittis
Brahms – 11 Choralvorspiele (orgel)
Nr. 11 O Welt ich muss dich lassen
Isaac – O welt, ich muß dich lassen
Reger – Acht geistliche Gesänge
Nr. 1 Der Mensch lebt und bestehet nur eine kleine Zeit
Nr. 3 Nachtlied
Harvey – Plainsongs for Peace and Light
2018
OH VUKK! Visioenen van 2068
Hoe ziet de wereld er over 50 jaar uit? De toekomst gaat iedereen aan, maar ernaar toeleven gaat alleen als je je er ook een voorstelling van kunt maken. Het VU-Kamerkoor grijpt haar 50-jarig jubileum aan om de toekomst met een kunstenaarsblik te beschouwen en vanavond te zingen over klimaatverandering en de zorgen over wat komen zal.
Arvo Pärt – Prayer after the Canon
Pēteris Vasks – Madrigāls
Joep Franssens – Harmony of the Spheres
Deel I en IV
Imre Ploeg – Wat gezegd moet worden dat is dit
Ernst Reijseger – Ooit was elk woord een lied
Roel van Oosten – Utopia
Merlijn Twaalfhoven – Gras dat niet bezeten is
2018
50 Jaar VUKK
In 2018 bestond het VU-Kamerkoor 50 jaar en dat werd groots gevierd! Op 16 juni gaf het koor onder leiding van Krista Audere een feestelijk lustrumconcert in de NedPho-koepel in Amsterdam. Oud-dirigenten Sam ten Velden en Boudewijn Jansen traden weer aan als dirigent van het VU-Kamerkoor, waarbij ook oud-leden meezongen.
Ton de Leeuw – Prière
Johannes Verhulst – De nevel dekt ons
Alphons Diepenbrock – Wandrers Nachtlied
Daan Manneke – Doulce Memoire/Double
Henk Badings – Finnigan’s wake
Henk Andriessen – Sonnet
Jan Pieterszoon Sweelinck – Pseaume 42
Albert de Klerk – Italiaans lied
Paul Hindemith – Six chansons
Benjamin Britten – Five Flower Songs
Johannes Brahms – Fest- und Gedenksprüche
Sergei Rachmaninoff – selectie uit de Vespers
2017
The New World
Het VU-Kamerkoor steekt de Atlantische Oceaan over en duikt in de Amerikaanse koortraditie. Wij verkennen de nieuwe wereld – voor velen een land van mogelijkheden en optimisme, voor anderen een land vernedering en slavernij. In dit programma wordt de nadruk gelegd op volksmuziek, voornamelijk slavenmuziek, en op de totstandkoming van de Amerikaanse koortraditie.
Moses Hogan (arr.)
– Elijah Rock
– The Battle of Jericho
Craig Hella Johnson (arr.) – Soon Ah Will Be Done/I Wanna Die Easy
Eric Whitacre – Leonardo Dreams of his Flying Machine
Aaron Copland – Las Agachadas
Morton Lauridsen – Delen uit Les Chansons des Roses
Charles Ives – Sixty-seventh Psalm
Ēriks Ešenvalds (arr.) – Amazing grace
2017
Sprakeloos
Volgens sommigen zijn muziek en taal zo nauw verwant dat onze verre voorouders neuriënd de laatste roddels bespraken. Kan zang kan eigenlijk wel zonder taal? Op 26 november en 9 december zingt het VU-kamerkoor ‘Sprakeloos’, een programma met muziek zonder tekst uit alle windstreken.
Ralph Vaughan Williams — Mass in G minor
Jean-Ives Daniel-Lesur — Le Cantique des Cantiques
Sarah Hopkins — Past Life Melodies
Jānis Ivanovs — Rudens Dziesma (Autumn Song)
Pēteris Vasks — Plainscapes
J. David Moore (arr.) — Seinn O
Ethan Sperry (arr.) — Desh: an Indian raga
2016
Figure Humaine
Het gezicht maakt heel wat mee in een mensenleven. We openen het in extase, wringen het in wanhoop, maken een gekke snoet, en strijken het zo nu en dan in een vrome plooi. In dit programma staan de oorlogsgezichten van Poulenc’s Figure Humaine centraal – een kaleidoscoop van emoties. Temidden van de groteske waanzin van de oorlog vindt Poulenc ruimte voor tederheid, alvorens met grenzeloos optimisme op te bouwen naar een extatisch slot op de herhalende frase: Liberté!
Britten – Hymn to St Cecilia
Whitacre – Alleluia
Mendelssohn – Psalm 2 ‘Warum toben die Heiden’
Byrd – Laudibus in Sanctis
Chesnokov – Spaseniye sodelal
Fauré – Cantique de Jean Racine
Manneke – Psalm 121 ‘Je lève mes yeux’
Allegri – Miserere
2016
Zonnewiel
Midzomernacht – de kortste nacht van het jaar, gevuld met fabel en mysterie. Legenden vertellen van goden die kabbelen in beekjes, jagen in de winternacht en een zonnewagen langs het hemelrond sturen. Ook in de christelijke traditie speelt de natuur een voorname rol, denk aan St. Franciscus of St. Antonius die tot vogels en vissen preken, en ook Jezus spoort zijn toehoorders aan om een voorbeeld te nemen aan de vogelen des hemels en de leliën des velds. Het VU-Kamerkoor maakt een wandeling door dit religieuze bewustzijn en zoekt geest en mystiek in de groen tintelende zomernacht.
Vasks – Plainscapes
Kancheli – Lulling the Sun
2016
Afscheid
“Es ist alhier ein Jammertal”, klaagt het VU-Kamerkoor in haar programma ‘Afscheid’. Werken komen voorbij die aan de wieg van het oratorium als concertvorm stonden: ‘Jephte’ van Carissimi en de ‘Musikalische Exequien’ van Schütz. Het thema betreft afscheid en einde: niet alleen in muzikale zin, maar ook in de levenscyclus van het VUKK. Dirigent Boudewijn Jansen stapt na bijna 25 jaar weg van achter de lessenaar.
Schütz – Musikalische Exequien
Carissimi – Jephte
Monteverdi – Lamento d’Arianna
2015
Bach vs. Händel
Bach en Händel, de twee grootste helden van de barokperiode, beheersten de stijl van hun tijd zo tot in de puntjes dat het zinloos is om te proberen één van de twee boven de ander te plaatsen. Niettemin is een directe vergelijking van deze twee grootmeesters interessant en bieden we het publiek de gelegenheid om tijdens het concert zo’n vergelijking te maken: Bach vs. Händel.
Bach – Magnificat
Handel – Dixit Dominus
2015
Concert voor Koor
Tijdens dit concert klinken verschillende werken die aansluiten bij het ongrijpbare en mystieke. Werken van Pärt stijgen op als een gebed met Gregoriaanse invloeden en eenvoudige harmonieën. Schnittkes muziek in een veelvoud van stijlen staat op teksten van de middeleeuwse mysticus Gregor van Narek. Het Ave Maria van Verdi bevat een raadselachtige toonladder en is een ode aan de maagd Maria. Het werk In principio et nunc et semper van Daniël Brouns is een drieluik dat het mysterie van de verrijzenis van Jezus bezingt. Kortom het VU-Kamerkoor zet een avond vol prachtige en mysterieuze muziek neer.
Schnittke – Concert voor Koor
Pärt – Prayer uit Pokajanen
Brouns – In principio et nunc et semper
Verdi – Ave Maria
Messiaen – O sacrum convivium
2014
Dodendans
De dood is een terugkerend thema in de muziek, of het nu gaat om Christus’ passie of de weg die elke mens moet gaan. Hugo Distler en
Ildebrando Pizzetti schreven begin twintigste eeuw elk een monumentaal werk dat het sterven betreurt, accepteert en bezingt. De dood iedereen onverwacht ten dans uitnodigen. In het licht van die vergankelijkheid bezingen we ook de schoonheid die het overwint.
Gesualdo
– O Vos Omnes
– Ave Dulcissima Maria
– Moro, Lasso
– Dulcissima Mia Vita
Pizetti – Requiem
2014
Polyfonie
In dit programma ligt de nadruk op de ontwikkeling van polyfonie in de muziekgeschiedenis. Composities waar samenklank en wanklank, eenstemmigheid en meerstemmigheid, harmonie en wrijving elkaar in balans houden. Het concert begint met vroege polyfonie van Perotinus, gevolgd door uitwerkingen in polyfonie Monteverdi, Bach en Tallis en sluit af met de moderne klanken van Penderecki.
Palestrina
– Peccantem Me Quotidie
– Quam Pulchra
Tallis – Videte Miraculum
Monteverdi – Lamento d’Arianna
Bach
– Fürchte dich nicht
– Der Geist hilft unser Schwachheit auf
Penderecki – Agnus Dei
2013
Noorderlicht
In dit programma worden we langs de noordelijkste randen van ons continent gevoerd, waar de natuur nog voelbaar is en waar oude verhalen nog leven. Centraal in het programma staan de Magnificat antifonen van Arvo Pärt en vier poëtische psalmen van Grieg. Daarnaast zijn minder bekende koorwerken van o.a. Sibelius, Nystedt, Kreek en Kuula te horen. Kom met ons genieten van deze Scandinavische en Baltische muziek, mysterieus en van complexe schoonheid als het noorderlicht.
Grieg – Fire Salmer
Pärt – Magnificat Antifonen
Sibelius – Rakastava
Nystedt – O Crux
Kreek
– Taaveti Laul
– Onnis on Inimene
2013
Great Britten
Benjamin Britten, de bekendste koorcomponist van Groot-Brittannië uit de 20e eeuw, zou dit jaar 100 jaar geworden zijn. Het VU-Kamerkoor viert dit door op 22 november (Britten’s geboortedatum) Britten’s eerste grote koorwerk uit te voeren: A Boy was Born. Voor deze uitdagende, en daarom zelden gezongen cantate wordt samengewerkt met één van Nederlands beste jongenskoren, het Roder Jongenskoor, dat een koorschool biedt in Engelse traditie. Als tegenhangers van A Boy was Born zingt het VU-Kamerkoor werken van twee andere grote Britse componisten: Purcell en MacMillan. Het programma wordt zo een drieluik, met Britten in het midden.
Macmillan – Strathclyde motets
Purcell – selectie van motetten
2012
Seven Last Words
“Eli, Eli, lama sabachtani“ zijn de beroemde woorden die Jezus sprak toen hij aan het kruis hing. Het lijden van Christus en daarmee het lijden van de mensheid, heeft componisten van alle tijden geïnspireerd tot het schrijven van prachtige en ontroerende muziek. In de “Seven Last Words from the Cross“ laat James MacMillan (1959) zich inspireren door de diepe emoties die besloten liggen in deze laatste woorden van Christus. Een ‘hedendaags meesterwerk van grote allure’ aldus kunstredacteur Peter van der Lint. Het VU-Kamerkoor zal dit uitdagende werk uitvoeren in samenwerking met het Waterloo Ensemble.
MacMillan – Seven Last Words from the Cross
2011
Harmony of the Spheres
Pythagoras is de eerste die spreekt over de “Harmonie der Sferen”, als een verband tussen consonantie van muzikale tonen, eenvoudige numerieke verhoudingen en veel bredere verbanden in de kosmos. Eeuwen later haalde de moderne componist Joep Franssens inspiratie uit dit holistische wereldbeeld en schreef Harmony of the Spheres: een vijfdelig werk voor koor en strijkorkest met een veelvoud aan compositietechnieken. Franssens had de visie dat de verschillende sferen van het leven met elkaar in harmonie kunnen zijn zoals de verschillende noten binnen één akkoord, en daarbij toch hun eigen individualiteit behouden. Harmony of the Spheres wordt bij dit concert voor de eerste maal uitgevoerd in de ruimte die Joep Franssens in gedachten had toen hij het werk schreef, namelijk de Pieterskerk in Utrecht en het is de eerste keer dat een amateurkoor de complete cyclus uitvoert. We zien ernaar uit u bij dit concert te ontvangen!
Josquin des Prez – delen uit Missa Pange Lingua
2011
Die Romantische Strasse
Het VU-Kamerkoor o.l.v. Boudewijn Jansen bewandelt de ‘Romantische Straße’: een programma met gevoelige kamerkoormuziek die het publiek zal meevoeren langs uiterste emoties als sehnsucht, angst, hoop en vrede. De werken uit dit concert behelsen de gehele stijlperiode van de romantiek, waaronder drie geliefde motetten van Brahms, het miniatuur ‘Träume’ van Wagner tot het vroeg 20e eeuwse “Friede auf Erden” van Schönberg. Met teksten over geluk en vrede, verdriet en lijden, zal er voor iedereen wel een lievelingsstuk te horen zijn!
Schönberg – Friede auf Erden
Reger – Drie Chöre opus 6
Wagner – Träume
Brahms – Drei Motetten opus 110
Mahler / Gottwald
– Scheiden und Meiden
– Die Zwei Blaue Augen
– Ich Bin Der Weld Abhanden Gekommen
Strauss – Der Abend
Olman – Sybille, Sullima
2010
Weihnachtsoratorium
Het Weihnachtsoratorium staat op de programma’s van vele koren – van jaarlijkse uitvoeringen door oratoriumverenigingen tot eenmalige concerten van professionele ensembles. De uitvoering van het VU-Kamerkoor onderscheidt zich van andere uitvoeringen door het werkproces dat dirigent Boudewijn Jansen en daarmee het koor voorstaat. De barokke agogiek, retoriek, instrumentenleer, stemming wordt bestudeerd en in samenwerking met specialisten zoals Ton Koopman en een vocale coach duikt het koor in een zoektocht naar de juiste stijl en klankkleur. Het Weinachtsoratorium is een bekend en geliefd meesterwerk en wij zien ernaar uit voor u te zingen bij deze kerstconcerten!
Bach – Weihnachtsoratorium
2010
Denkend aan Rusland
‘Denkend aan Rusland’, het nieuwe, moderne project van het VU-Kamerkoor, biedt een muzikale impressie van Rusland, met haar vele verschillende kanten en bewogen geschiedenis. Ondanks dat één concertprogramma weinig ruimte laat voor een volledig overzicht, probeert dit project toch alle verscheidene kenmerken van Rusland te belichten. Want wat dringt zich op, denkend aan Rusland? Het communisme? Een groot en trots rijk, dat een geschiedenis kent van vele veldslagen en oorlogen? Het Russisch-orthodoxe geloof, dat in cultureel opzicht een groot stempel op het land heeft gedrukt? Al deze aspecten zijn terug te vinden in dit programma, in de muziek en de teksten die vanuit verschillende achtergronden en in verschillende perioden zijn geschreven.
Rachmaninov – delen uit de Vespers
Schnittke – delen uit de Boetepsalmen
Mansurian – Vijf liederen op gedichten van Avetik Isahakyan
Shostakovich – Djesiat’ poem Prokofiev – Mjortvoje polje
2009
Mariavespers
Toen de Nederlandse Constantijn Huygens, een begaafd musicus, in 1620 als diplomaat in Venetië verbleef, woonde hij eens een uitvoering van een groot muziekwerk bij. Hij schreef verrukt in zijn dagboek: “Ik hoorde de meest volmaakte muziek die ik ooit in mijn leven denk te horen, met stemmen die me van verrukking buiten mijzelf brachten”. Wat hij had gehoord waren de Maria Vespers die die avond eigenhandig gedirigeerd werden door de componist Claudio Monteverdi. Tegenwoordig wordt Monteverdi beschouwd als de componist die aan de wortels staat van de westerse muziekgeschiedenis. Zijn meesterwerk, de Mariavespers, is dan ook van grote muziekhistorische en culturele betekenis. Maar bovenal is het muziek waar iedereen met een goed stel oren met volle teugen van zal genieten.
2009
Verwoeste Steden
Jeruzalem, Babylon, Bagdad, Beiroet, Berlijn, Le Havre, Rotterdam, Warschau, Hiroshima, Nagasaki, Dresden, Kaboel, Kigali, Sarajevo. Een lange maar niet uitputtende reeks van steden die ooit totaal zijn verwoest, waar de bevolking is uitgemoord of werd verdreven en waar de hoop verdween. De verschrikking van het verwoesten van een stad en haar inwoners roept grote vragen op. Vragen over het waarom van het lijden, over de rechtvaardiging die de agressoren gebruiken, over de hoop en de troost die de getroffenen nog houvast bieden.
In het huidige programma wil het VU-Kamerkoor aan de hand van muziek ruimte geven aan deze vragen; misschien is er zelfs een glimp van een antwoord te bespeuren? Het koor wil ook een brug slaan naar de actualiteit: het thema is geenszins iets van lang geleden en ver weg. Daartoe zal Eddo Rosenthal, voormalig NOS-correspondent in Israël, medewerking verlenen aan ons programma. Vanuit het oogpunt van zijn ervaringen gaat hij in op de thematiek die in de muziek naar voren komt. Hij komt speciaal hiervoor uit zijn woonplaats in Israël naar Nederland.
– Les Deux Cités
– Cantate de la Paix
– Delen uit Promesse de Dieu
Ton de Leeuw
– Prière
– Elégie pour les villes détruites
Manneke – Psaume 122
Messiaen – O sacrum convivium
De posters zijn ontworpen door Chantal Bekker.